واژه های بارانی

زیر باران باید رفت...

واژه های بارانی

زیر باران باید رفت...

واژه های بارانی

تو که نیستی،
شاخه های دلتنگی زود زود جوانه می زنند!

بایگانی

پیشرفت فردا در گرو انتخاب امروز

دوشنبه, ۵ فروردين ۱۳۹۲، ۰۷:۳۱ ب.ظ
"آنچه ما برای رئیس‌ جمهور آینده نیاز داریم، عبارت است از امتیازاتی که امروز وجود دارد، منهای ضعفهائی که وجود دارد. این را همه توجه کنند؛ رئیس‌ جمهورِ هر دوره‌ای باید امتیازات کسبی و ممکن‌‌الحصول رئیس‌ جمهور قبلی را داشته باشد، ضعفهای او را نداشته باشد... ما در سلسله‌‌ی دولتهائی که پشت سر هم می‌آیند، باید رو به پیشرفت باشیم، رو به تعالی و تکامل باشیم، تدریجاً بهترینهای خودمان را بفرستیم؛ هر کسی می‌آید، پایبند به انقلاب، پایبند به ارزشها، پایبند به منافع ملی، پایبند به نظام اسلامی، پایبند به عقل جمعی، پایبند به تدبیر باشد."

به نظر می رسد این بخش از بیانات رهبرانقلاب، متضمن چنین مفاهیمی است:

1- عقبگرد منطقا ممنوع است. درست این است که گفتمان و منشی که سوم تیر 84 نقطه عطف و محفل احیای مجدد آن بود ادامه پیدا کند. آرمانهایی که در سوم تیر فریاد زده شد، بخاطر آوردن دوباره ی انقلاب و ارزشهایی بود که بعد از پیروزی، در کش و قوس سیاستهای بعضا ناسالم اداره کشور، کم کم به فراموشی سپرده شده بود. مخاطب خاص این پیام احزاب و اشخاصی هستند که به بهانه اشتباهات دولت کنونی، عقبگرد از مواضع انقلابی و بازگشت به گذشته را راه حل  مشکلات کشور قلمداد کرده و بارها آن را در محافل مختلف تکرار کرده اند. 

2- درجا زدن منطقا ممنوع است. انتخاب کاندیدایی که منتخب دولت است درجا زدن و باقی ماندن بر وضعیت کنونی است. مسلما دولت از کاندیدایی حمایت میکند که دغدغه های دولت کنونی را دارد، درامتداد دولت کنونی قدم بر میدارد، و به عبارت بهتر منطبق بر دولت فعلی است، و این یعنی نقاط قوت و ضعفش ، نقاط قوت و ضعف دولت فعلی است. شواهد هم نشان داده اند آنها که بیشتر مورد اقبال دولت بوده اند کسانی هستند که اغلب، دولت را تایید، و ضعفهایش را توجیه کرده اند. انتخاب کاندیدایی که مورد حمایت دولت است، تغییری در وضعیت اجرا ایجاد نخواهد کرد، و فقط پوسته دستگاه اجرایی با کپی برابراصل عوض خواهد شد تا دولت دهم همچنان مستدام باشد. بهترین مصداق برای این شیوه مدیریت اجرایی، داستان آشنای پوتین و مدودف است با این تفاوت که شاید دراینجا بیش از یک مدودف برای عرضه، تدارک دیده شده باشد.

3- ضعفهای عملکردی دولتی که محصول سوم تیر 84 است نباید موجب ناامیدی از صحت و کارایی راه در پیش گرفته شده، و منش سوم تیر باشد. باید به ادامه راه ِ رفته و انتخاب نیروی تازه نفسی مبادرت کرد که توان دنبال کردن این مشی را داشته باشد. افقهای نو به ازای ادامه مسیر قابل گشایش هستند. بنابراین چراغ انگیزه و امید باید همچنان روشن بماند.

4- اولا برآورد درست - و به دور از غرض ورزی - از نقاط ضعف و قوت دولت فعلی، می تواند کمک موثری برای انتخاب گزینه اصلح در انتخابات آینده ریاست جمهوری باشد. ثانیا ضعفها و قوت ها باید توامان دیده شوند؛ یقینا هیچکدام از دولتهای گذشته به اندازه دولت کنونی - و علی الخصوص دولت نهم- در مسیر عملکرد انقلابی و ارزشمدار قرار نگرفته اند. مخاطب این پیام، هم گروههایی هستند که سرچشمه انتقاداتشان را به بغض طرد شدن از سوی مردم، و کنار گذاشته شدن از دایره اقبال آنها، و اغراض شخصی آلوده اند، و هم آنها که با توجیه افراطی عملکردهای نادرست، چشم بر خطاها بسته، و به قوت گرفتن ضعفها دامن زده اند.

5- بیشترین سهم اثربخشی منفی در حرکت رو به جلو، متعلق به ضعف نسبی و لنگ زدن در این مولفه هاست: پایبندی به منافع ملی، پایبندی به نظام اسلامی، پایبندی به عقل جمعی، پایبندی به تدبیر. و دولت آینده باید درصد بالایی از پایبندی به این اصول را به عهده بگیرد تا شایسته انتخاب ملت باشد.

  • باران

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی